Säkerhet


Många har frågor om säkerheten i Kapstaden. Jag har varit i Kapstaden vid ett par tillfällen tidigare och säkerheten är ett stort ämnen som alla måste förhålla sig till. Så gott som alla bostadshus har höga murar med taggtråd och/eller elstängsel. Många har även galler för fönster och dörrar och direktkopplade larm till Armed Response. Detta gäller samtliga områden, Sea Point och de vita förorterna, såväl som i Khayelitsha (för dem som bor i de ”bättre” områdena där).

Med det sagt så är det mycket stor skillnad i vilka brott du so regel löper risk att bli utsatt för beroende på vilket område du rör dig i och vilken tid på dygnet det är. När det gäller bostadsområdena och citykärnan är tumregeln att inte promenera efter mörkrets inbrott. Istället tar du enklast en Uber dit du ska. Uber är mycket väl utbyggt, billigt och säkert här – utnyttja det.

Mouille Point – Sea Point – Fresnaye – Bantry Bay

Denna tumregel har dock ett undantag – Sea Point med omnejd. Här kan du enligt mig och många andra utan problem ta kvällspromenader på de större stråken. Det är alltid gott om motionärer och flanörer på strandpromenaden fram till åtminstone midnatt. Själv rör jag mig helt utan oro här.

City – Bo-Kaap – Tamboersklopf – Oranjezicht – Vredehoek – Woodstock – Observatory

I dessa områden är det i princip säkert att röra sig dagtid (om man inte räknar risken för att råka ut för ficktjuvar som är större här i och med turisterna). Kvällstid läser man dock relativt hög risk för f a knivrån här (två vänner råkade oberoende av varandra ut för rån resp rånförsök i något av dessa områden under min tid i Kapstaden!) och man bör, tycker jag, därför ta det säkra före det osäkra och röra sig i större grupp eller ta Uber. Jag vill absolut inte avskräcka någon från att besöka dessa superhärliga områden! Jag säker bara att man bör vara medveten om riskerna och agera därefter.

Vägarna – N1 – N2 – M3 – M5 – R300 – R310

N1 Cape Town – Paarl är en i princip helt säker väg alla tider på dygnet. Den går i stort sett endast genom bättre bemedlade områden och är förstås, som en av två stora vägar till och från Kapstaden mycket vältrafikerad.

N2 Cape Town – Sommerset West går däremot förbi flera, eller vid närmare eftertanke, alla kåkstäder av betydelse. Det händer med jämna mellanrum att det bränns däck på motorvägen och att polisen leder om trafiken pga oroligheter. Man bör normalt sett inte köra här på natten. Vid kvällspass åker man vid 21 och det brukar inte vara några problem. Är det det känner man i regel till det i förväg och planerar annan rutt tillsammans innan man lämnar sjukhuset.

M3 – är säker hela vägen ner till Westlake.

M5 – har varit big no no nattetid under tiden jag varit här, eftersom folk slängt bensinbomber mot passerande fordon här under en period.

R300 – är i regel säker, men inte en väg man kör oplanerat nattetid utan att ha kollat med någon infödd först.

R310 – Vägen mellan Muizenberg och Khayelithsa var inte säker att köra nattetid fick jag veta av folk som varit här tidigare och av Kapstadsbor jag känner. Väl här visade det sig att Jaci, som bor i Muizenberg kör denna oupplysta väg varje dag (som natt) till och från jobbet utan problem. Gissningsvis ändras det vilka vägar som är säkra från en tid till en annan, så se till att få färsk info av folk du litar på.

Khayelitsha

Det sker en helt otrolig mängd seriöst allvarliga brott i Khayelitsha, varje dag. Trots detta är det inte så att hela Khayelitsha är ett enda stort gytter av plåtskjul. Tvärt om så är det mer bara en ytterligare del av staden. Det finns shoppingcenter med bankomater, bensinmackar, skolor, hårsalonger, restauranger, barer, fina hus, fula hus, hus i bra skick, hus i dåligt skick och …plåtskjul. I stort sett hela kapstadens reserv av okvalificerad arbetskraft pendlar dagligen fram och tillbaka från Khayelitsha och andra områden på Cape Flats med tåg, Citi buses, Golden Arrow buses och taxis. När man ser detta, vanliga vardagsliv som pågår varje gång man åker till och från jobbet rinner mycket av rädslan av en. Däremot har jag inte tagit steget att börja röra mig i Khayelitsha. För att göra det tror jag att man måste ha sällskap av någon som bor i området och känner till vad som är säkert och inte. Jag har stannat och tankat på macken en gång, men jag har inte gjort det till en vana. För några år sedan var det en läkare som blev mördad i Khayelitsha när han efter ett kvällspass stannade kvar i området för att köpa kvällsmat. Detaljerna känner jag inte till, men det är ändå tillräckligt för att jag kör raka vägen in och ut från sjukhuset, utan äventyrligheter. Jag är däremot inte rädd när jag gör det längre, vilket är skönt.

Mer om säkerheten i Kapstaden

www.capetownsafety.com

Bra om säkerheten i stan. Eventuellt lite väl liberala råd i vissa fall om man är turist på tillfälligt besök och vill vara helt säker på att man minimerar sina risker, men känslan är att det som skrivs nog ändå stämmer. Sen tar de inte upp Uber som fungerar otroligt bra i här! Förarna har ofta ett långt och gediget Uber-CV med bra kundbetyg och det är väldigt billigt.

Bästa grejen är deras ”Cape Town Safety Map”, som man kan spara ner på mobilen eller skriva ut och ha med sig. Själv tycker jag inte ”high risk” stämmer in på hela City Bowl (plus att det inte rimmar med deras egen text om säkerhetsläget där), men visst – nattetid är det absolut ett högriskområde.

3-1-600x494


 

Annonser